torsdag 4 oktober 2012

La Kitchen

Fabrikens tema idag är kök och porslin.
Vårt kök är inte helt klart ännu men på god väg

Välkomna in i vårt kök!


Egentligen vill jag ha färg på våra luckor. Men de är alldeles för nya och fräscha för att lägga pengar på ommålning. Har dock kommit på den briljanta idéen att tapetsera de inre rutorna med mönstrad färgad tapet.
Köksfläkten önskar jag byta någon gång.


Det fanns överskåp som vi tagit bort och återanvänder i pysselrummet.
Istället har vi satt upp öppna hyllor. Blev mycket ljusare.
Är inte alls en minimalist utan snarare tvärtom. 
Tycker om att ha saker framme. Fina saker. Saker jag använder. 
Helst av allt blandar jag allt. Kan aldrig bestämma mig för en stil. Finns ju så mycket fint. 


En detaljbild av vår frukosthörna med nötter, fröer, kli, och olika flingsorter.
Hade glasdelarna men maken byggde hyllan av ekskivor. för att matcha hyllorna och köksöns bänkskiva.
 

Kryddburkarna i glas är alla fyndade på olika loppis. För fina att ha undanstoppade i någon låda.
Oljor och köksredskap har vi lättillgängliga vid spisen, precis som äggen och vitlöken.

Te dricker jag många koppar om dagen på hösten och vintern. 
Och plåtburkar kan jag inte sluta köpa! Så dom fylls med te och får pryda tehyllan.

Den gamla vedspisen står kvar och används flitigt på hösten och vintern. 
Perfekt ställe att börja dagen med frukost och en tidning eller bok.


Huset vårt är fyllt av härliga timmerväggar. Vi har tagit fram några. Bland annat denna i köket. 
Gamla tidningspapper och tapeter får sitta kvar och har lackats fast.
Svärfar brukar läsa högt för oss från de gamla tidningsnotiserna.
Vedbänken används som torkställ för kryddor, äpplen och svamp nu på hösten. 


När det kommer till porslin så blandar vi även där. Vi köper på loppis. 
Helst engelska stilen med färg och fina motiv.

Stolar, pallar, vedbänk ska målas. 
Lister ska spikas fast.
Köksskåpen piffas.
Gardiner bestämmas.

Men nog börjar köket kännas mer och mer som man vill ha det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar