fredag 19 oktober 2012

Loneliness vs solitude

Lyssnar på en bok av Ove Wikström: "Långsamhetens lov".

Där tar han upp att engelskan har två ord för ensamhet.
Loneliness: icke självvald ensamhet
Solitude: självvald ensamhet.

Varför har vi inte det i vårt språk?
Det är ju helt korrekt!
Ibland känner man sig ensam, riktigt ensam, även om man är bland en hel massa människor.
Medan andra gånger väljer man att vara ensam. Dvs utan folk man känner.

Jag har god erfarenhet av båda. Även om på senare tid så väljer jag ensamhet.
Det är skönt att få vara ensam och rå om sig själv med jämna mellanrum.

Är ofta ledig nån dag i veckan (inte självvalt men man kan ju ta vara på det iaf) 
och jag njuter av just den dagen. Helt min att göra det jag vill.
Ibland städar jag. Ibland, oftast, åker jag in till stan.
Går en superkort sväng om det är nåt ärende eller så. 
Och sen sätter jag mig på ett fik. 
Med min bok, min stickning/virkning, nåt anteckningsblock. 
Sen sitter jag där. Flera timmar. Köper gott mer än en gång. Och bara njuter. 
Stickar lite, läser lite, stirrar genom fönstret lite, dricker lite chaite. 
Helt fantastiskt är det.

Har gjort så även idag.


Trevlig fredag och helg på er!!!

Och verkligen tack för dom fina kommentarerna om byrån.
Kul att ni gillar den lika mycket som jag :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar