tisdag 27 november 2012

Juligt pyssel

Här har pysslats en del och mer ska det bli.

Har avslutat några projekt och påbörjat flera.

Som det brukar vara hos mig. Är iaf impad av mig själv att jag avslutat några!

Länge har jag tänkt göra pappersblommor.

Men det har inte blivit av förrns nu så det fick bli juliga färger.

Får väl göra fler sen efter julen.

Börja med att göra en mall som ser ut som den på bilden.

Jag använde mig av en passare för att få någorlunda jämnt.

Rita och klipp sedan ut 20st blommor. I lika eller olika färg och mönster.

Vik sedan halvcirklarna in mot mitten. Framsidan uppåt.

Jag använde mg av en linjal för att få det rakt.

Alla tre halvcirklar på varje blomma ska vikas.

Då borde det se ut så här.

Nu ska vi börja limma. Fem blommor ska limmas ihop till en halvcirkel.

Flikarna limmas ihop och det borde se ut så här.

Man kan använda sig av gem för att det inte ska glipa medan limmet torkar om man vill.

Gör två halvcirklar.

Ta nu en halvcirkel och på de "blomblad" som är kvar ska nu fem blommor limmas fast.

Så hör bör det se ut. Det bildas som hål mellan flikarna som inte ska vara ihoplimmade ännu.

I dessa hål ska de fem sista blommorna limmas fast. I båda flikarna. En blomma för varje hål.

Nu bör du ha en liten halvcirkel och en större nästan färdig boll.

Ta en pinne av något slag. Jag letade i skogen.

Limma fast tre av flikarna på den lilla halvcirkeln mot den större bollen.

Stoppa in pinnen i bollen mellan det två sista flikarna och limma ihop den.

KLAR!

Jag använder mina bollar i mina orkidéer medan de inte blommar. Så är dom lika vackra ändå!

Men lika vackert är det nog att hänga dem i fönstret eller i en skål.

 

2 kommentarer :