måndag 25 februari 2013

Boktraven växer

Laster har jag många
Vissa tyngre
Vissa lättare
 
Min last som bibliotekarie
Visserligen tyngre rent fysiskt
Men känns ändå som en av de lättare
 
I arbetet är det svårt att inte fastna för böcker
dras in av framsidor
tips, det man hört och läser om
 
Traven böcker på sängbordet är konstant
Ibland lite lägre
oftast lite högre
 
När traven sjunkit lite
Så känner jag ett behov
Ett behov av att fylla på traven
 
Att läsa ut alla böckerna först för att sedan låna fler
Det faller mig som inte in
Ser jag en bok jag vill ha
Då lånas den, på en gång
Oavsett om traven vid sängen befinner sig på den där högre höjden
Det är som att den förtjänar att vara en viss höjd
 
Är den inte på den höjden drabbas jag en känsla
En känsla av att jag inte har något att läsa
En inte alltför korrekt känsla
Det är inte särskilt långt till vårt eget bibliotek
Med många fortfarande olästa titlar
 
Hur har man tid för allt här i vardagen?
Allt man vill göra?
Hinna med?
 
Snart sportlov för skolorna
Själv har jag tagit någon dag extra ledigt
Blir en långhelg i fjällen
Själv åker jag kanske inte så mycket dit för just att åka skidor och snowboard
Snarare miljön, ombytet
En lugn plats där bara böcker finns och inte allt annat i huset
Kanske blir min packning tyngst ändå
Den där fylld med en av mina bästa laster
 
 
 
 
 
Efter kvällens arbetspass fick dessa böcker följa med hem
Två från mitt favorit förlag
Känns betydligt bättre
Traven där hemma börjar bli lite låg

1 kommentar :

  1. Åh, Drömbokhandeln! En av mina favoritböcker. Har den också här hemma, lånad från bibblo. :)

    SvaraRadera