torsdag 10 juli 2008

glädjas i vardagen

Det är regnigt, kallt o blött här. Men jag är glad. För det gör att syrenerna luktar så gott på väg till jobbet.

Förundras över snällheten hos underbara människor som inte känner mig (en av mina arbetskamrater på ica) men ändå tar mig under sina vingar och lånar ut sin cykel över sommaren till mig. Allt för att hon hörde att jag inte hinner gå till bussen och måste vänta över en timma på nästa tack vare dåliga sommartider.

Tacksam för skön sömn i pingstkyrkans gästrum dom gånger jag jobbar kväll till 20, 21 och sedan börjar 8,9 dan efter. Tar 40 min med buss de två milen till Skelleftehamn o då är det ju inte alltid bussen går precis i bra tajming med jobbet. Så hinner jag sova istället för att åka hem för att praktiskt taget vända tillbaks till jobbet igen. O så slipper jag ju bussbiljetten också =)

Nog har vi många små guldklimpar i matväg häruppe som jag gottar mig i. Kom o sakna dom nere i söder: Jokkmokkskorven...så otroligt god i jämförelse med vanlig falu; vindelrökta skinkan...det bästa salta, rökta pålägget. hur ska jag klara mig utan den?; västerbottensosten...så mycket smak ju. kanske om man har tur hittar man den =); fjällfilen...men den finns ju faktiskt. Iaf i rimforsa fanns den; pitepalten...denna underbart utseendemässigt tråkiga men ack så otroligt goda runda bollar till maträtt tillsammans me bregott o lingonsylt!; kallkällevatten...okey det har vi i Rentjärn. men det är ju det godaste vatten som finns. IIIISSSkallt vatten från en kallkälla i berget direkt ur kranen i köket. Det är lyx!

På väg till stugan imorrn igen för några korta vistelser i helgen..underbart.

3 kommentarer :

  1. och hjortronen! norrlands egentliga guld. fruktansvärt gott.

    SvaraRadera
  2. pitepalt....hm, ja kan diskuteras johanna.:) skrev o läste klassbloggen nyss, så kul o läsa ericas stories. men inspiration asså, kan vi inte skicka nåt till varandra lite då o då, på rutin lixom? att vi typ bestämmer att man skriver nåt en gång i månaden eller varanann o skickar på mail eller brev till varandra? behöver nån som "kollar" mig....behöver dig:)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera