fredag 18 september 2009

En stjärnhimmel, en halvtimma, en bön, en bok, några sms

Natten omsluter mig utan stadens neonljus som döljer mörkret. Jag blickar uppåt o möts av universums små lampor och fallande stjärnor. Än en gång försöker Gud påminna mig om att han håller löftena han ger. Tystnaden fyller mig med undantaget av syrsorna som spelar sin nattmusik. Inga människor som höjer rösten över normal ljudnivå, inga bilar som stör friden med ljud o avgaser. Dofterna är behagliga av gräs, äppelträd, hö i den fuktiga höstnatten. Jag behöver inte rynka på näsan för urin som luktar ur gatuhörnen.

Hur skulle jag kunna bo nån annanstans än där jag bor medan i Stockholm?
Alla olustkänslor jag känner av staden, som väller över mig när jag går på gatorna i gamla stan (fastän där är vackert o alla språk man kan lyssna till när man går är fantastiskt) liksom rinner av mig när jag kliver av bussen och möts av stjärnor, syrsor, hödoft.


När jag som mest behöver påminner Han.
En stjärnhimmel, en halvtimma med närmaste vännen i Tyskland, en bön, en fantastisk bok, några sms med bror liten.

Gud är fantastisk!
Än en gång är jag viss om att allt kommer bli bra även om jag inte riktigt känner så på vissa områden i livet. Gud har lovat.

2 kommentarer :

  1. Vackert skrivet. Jag kan själv känna igen mig i tankarna. Jag besöker i arbetet regelbundet en större stad och känslan när jag kommer hem till mitt egna krypin hemma i lilla samhället ingen vill bo i, är en känsla av befrielse. Fördelen med stadens stress, slamrande hotellhissar, gnisslande Metro och dånat från flygplatsen och gatans larm är att man, i alla fall jag, uppskattar lugnet på ett mer genuint sätt :-)

    /Realisten

    SvaraRadera
  2. helt klart att man uppskattar lugnet mera. det är en fröjd varje gång jag åker hem till norrland o byn.

    SvaraRadera