söndag 13 september 2009

Turist vs icke turist

Har verkligen svårt med Stockholm storstad. Känner mig som en turist i en stad där jag inte alls är en turist egentligen. Hittar inte alls i staden, känner knappt folk, kan inte dom mysiga fiken, fyndställena där allt inte kostar en förmögenhet, vilket håll jag ska gå när jag kliver av tunnelbanan. Tro mig folk som ser mig undrar nog vad jag håller på med. Tittar runt förvirrat, går åt ett håll tills jag inser det är fel o vänder.
Wien tycker jag om. Där hittar jag. Där känner jag mig inte som en turist. Wien är min stad.
Stockholm är tydligt inte min stad. Men på ett fik, i en källare i Gamla Stan kan jag för en stun glömma bort att jag är i Stockholm o fly till en annan värld. Några timmar iaf. Det tycker jag om. Böckerna är sannerligen min tillflykt detta år.

Saknar mitt Liljeholmen och mitt Wien. Mina två bästa år i livet. Kunde det inte alltid vara så? Alla dessa fantastiska människor i mitt liv är alldeles för långt borta. Ibland är världen liten...men just nu är den väldigt stor.

Jobbveckan börjar imorgon. Studierna för helgen är äntligen klara. Lite film o böcker nu blir fint. Men först middag à la paj med västerbottensost och kantareller (egen skörd) . Mumma.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar