onsdag 28 oktober 2009

Tåg, norrlandståg

Tåg. Tåg är mysigt.
Extra mysigt när jag vet att jag är på väg hem, hem till Norrland.
Extra mysigt när tåget är en lyxigare variant, verkar det som, än det sjabbiga vanliga connex nattåget.
Extra mysigt när jag inhandlat "Wuthering Heights" med annorlunda dock supersnygg framsida på pocketshop och veta att god läsning väntar.
Extra sueprmysigt när det strömmar mjuk sång o gitarrspel av en vacker grabb vid dörrarna. Gamla goda Alanis Morisett låtar dessutom.

Jag tycker om mina nattåg norrut.
jag får fundera ut i mörkret till tågets dunkande.
Prata med nya människor i bistron.
Tjuvlyssna på tonårstjejer.
Prata me grannen om boken han läser.
Spana efter snö som lyser upp mörkret.
Ge komplimang till killen i samma vagn för han har ju sååå fina ögon.
Skriva en novell eller nån dikt.
Le mot pojken mittemot som låter mig sträcka på benen o ha mina fötter på hans stol.
Läsa högt ur Harry Potter för varann me min resekamrat.
Äta popcorn o surra me kompisen.
Gå på bio (det är en ännu större upplevelse på tåg!)
Ha flera timmars läsning att mysa med.
Försöka somna till tågets rörelser, inse att det inte går o läsa lite mera.
Vakna mörbultad o stel kliva ut i Norrlands morgonkyla men veta att jag är hemma!

Det är nåt visst med det.
Att åka tåg, norrlandståg.
Nåt fantastiskt.
O nu får jag lägga till: Lyssna på vacker gitarr o sång. Alltid något nytt.

Har ni inte åkt nattåg till Norlland så gör det!
Men med sittplats...det är då man får såna här mysiga saker att tänka på ibland! =)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar